Home Life & Style 6 tipov ktoré vám pomôžu začať s behom

6 tipov ktoré vám pomôžu začať s behom

3838
0
SHARE

Fáza začiatku je snáď jednou z najhorších a hlavne najťažších. Je to fáza v ktorej veľa ľudí začne svoju púť, ale i skončí. Varujeme vás, pred tým ako pôjdete behať poraďte sa so svojim obvodným lekárom. Máte astmu, obezitu či krehké kosti? Nechajte si poradiť odborníkmi. Pre tých, ktorí ste možno fyzicky zdatnejšie ponúkame vám týchto 6 tipov, ktoré vám pomôžu začať s behom.

  1. Namotivujte sa

Či už stavíte na video od Rockyho Balboa, závidíte postavu kamoške bežkyni či len chcete byť čo najkrajšia pre vašeho muža. Na tom nezáleží. Na jedinom čo záleží je, aby vaša motivácia bola dostačujúca. Ak vaša motivácia postupom času vyprchá, dosť častý a veľký problém, odporúčame si pred behom pozrieť motivačné videá či počas behu púšťať motivačné soundtracky. Verte, že vás naladia na tú správnu hladinu.

  1. Topánky

Téma hodná niekoľkých hodín rozprávania. Či už o lodičkách, ležérnych topánkach či práve bežeckých teniskách. Jedno majú spoločné. Musia byť pohodlné! Pri behu je sú vaše nohy vystavené sile a tlaku vášho tela, takže topánnky musia byť nielen čo najkomfortnejšie ale aj čo najšetrnejšie k vášmu telu a kĺbom.

Pri výbere topánok dbajte aj na to, v akom ročnom období sa vyberiete behať. V zime či v lete? Pre behanie na zimu sú určené špeciálne topánky s upraveným dezénom, ktorý zabráni šmýkaniu sa a taktiež pôsobí ako prevencia pred prechladnutiu od nôh či pádu ( tie môžu byť v zime obzvlášť nepríjemné).

S výberom topánok sa určite poraďte so skúsenými bežcami, či odborníkom v obchodoch, ktorí sú vám neustále k dispozícií.

  1. Buďte realistka

Dúfame, že jednou ste. Ak nie, nalaďte sa na túto nôtu. Nieje nič horšie ako sa preceniť, alebo naopak podceniť. Zbytočne sa nepresilujte a nevystavujte si nesplniteľné ciele, ktoré vám namiesto pomoci len uškodia. V prípade prepálenia tréningu riskujete mnohé. Napríklad natrhnutý sval či šľachu,  ktoré sa hoja obzvlášť ťažko.

 

  1. Chôdza beh?

Pred tým ako začnete behať odporúčame aplikovať, (niekoľko týždňov pred samotným začatím tréningu behu), chôdzu. Nemyslíme slimačie prechádzky, ale rytmickú rýchlu chôdzu. Nielen že pri nej spálite viac ako pri bežnom behaní, ale vytvoríte si kondičku či imunitu (pokiaľ začínate v zime). To s tou kondičkou je samozrejmosť, je to príprava pred samotným behom. Pomôže vám viac ako by ste si mohli myslieť.

Druhou vecou je, že vám pôsobí na psychiku. Dokáže vás namotivovať, dodať pocit že pre seba už niečo robíte.

  1. Striedanie

V bode štyri sme vás ako tak oboznámili s chôdzou, áno veľmi plytko. Teraz to rozvedieme. Pokiaľ si myslíte, že ste pripravená začať s reálnym behom, neunáhlite sa.

Odporúčame striedať beh a chôdzu. 2 minúty behu, 1 minúta chôdze. Je len na vás, akú dynamickosť si nastavíte ale chôdza by mala byť o niečo kratšia ako samotný beh.

  1. Strečing

Jedna z chýb, ktorá sa dá pokladať len za začiatočnícku. Ísť behať bez strečingu? Pre profesionálov či dlhodobých bežcov absolútne nepredstaviteľné. Strečing je niečo, bez čoho radšej nevybiehajte z domu. Ani keď sa jedná o chôdzu! Na internete je množstvo rozohrievacích cvikov ale najlepšie zapamätateľná a teda aj najúčinnejšia, je bežecká abeceda.

  1. Spoločný beh? Prečo nie

Pokiaľ je váš priateľ športový nadšenec, alebo je vaša najlepšia kamarátka bežkyňou, určite ich oboznámte so svojím plánom. Stavíme sa, že sa dokážete potiahnuť a navyše sa pri začiatkoch veľmi dobre porozprávate.

Ak z vášho okolia nebehá nik, skúste si na svoju pritiahnuť napríklad sestru alebo už spomínanú kamošku. Budete sa motivovať navzájom a výsledky vás určite potešia. Keďže beh môže byť pre viacerých ľudí veľmi nudní, odporúčame taktiež pravidelné menenie trasy. Meniť asfaltový povrch za poľný a opačne.

 

 

4