Úvod Rady a tipy Chronická únava môže prekaziť životné plány. Postavte sa jej čelom!

Chronická únava môže prekaziť životné plány. Postavte sa jej čelom!

158
0
ZDIEĽAŤ

V prvej polovici mája, konkrétne 12. 5. sme si pripomenuli Medzinárodný deň podpory chorých s chronickým únavovým syndrómom. Tento významný deň pripadá na výročie narodenia Florence Nightingalovej, lekárky, ktorá stála pri zrode hygieny a ktorá trpela práve touto chorobou. Poďme sa na túto zákernú chorobou pozrieť zblízka. Ako ju rozoznáte od bežnej únavy? Kedy u vás môže chronická únava prepuknúť? A je vôbec možné sa jej ubrániť?

Som chronický únavový syndróm, teší ma!

Budíte sa do bežného rána plného povinností. Čaká vás vstávanie skôr, než celú rodinu, chystanie desiaty a raňajok, vypravenie detí do školy, partnera a seba do práce, zvládnutie niekoľkých pracovných schôdzok, vyzdvihnutie detí zo školy, obchádzanie krúžkov, nákup, príprava večere, domáce úlohy, žehlenie, upratovanie, ukladanie detí do postele, čas s partnerom, … a až potom máte nárok na pár hodín spánku. A všetko zvládate ľavou- zadnou.

Budíte sa do bežného rána plného povinností. Čaká vás … STOP! Niečo sa deje. Nie ste schopní vstať z postele. Cítite sa, ako by ste týždeň nespali. Bolí vás celé telo, hlava, lezie na vás horúčka. Chrípka sa teraz hodí zo všetkého najmenej. Zatnete a zvládnete všetko, čo musíte. Aj keď sa rozhodnete chorobu vyležať a poriadne odpočívať, únava nepominie po týždni, ani po niekoľkých mesiacoch. A mnohokrát svoje povinnosti jednoducho nedáte.

Trvá to už aspoň pol roka? Máte veľký problém, trpíte totiž chronickým únavovým syndrómom (CFS, odborne benígnou myalgickou encefalomyelitídou), komplexným a veľmi vysiľujúcim ochorením postihujúcim celý organizmus.

Diagnóza nie je len tak. Známe sú už aspoň príznaky.

Príčiny vzniku únavového syndrómu ešte odborníci nevystopovali. Vplyv na chronickú vyčerpanosť môže mať psychická nepohoda, uponáhľaný životný štýl, oslabená imunita, prepracovanosť aj neschopnosť odpočívať. Pretože chorobou trpia 4x častejšie ženy ako muži, prisudzuje sa spúšťanie CFS aj kombinácii náročné materskej role s pracovným nasadením. S istotou viete len to, že chronický únavový syndróm prepukne znenazdania, počas niekoľkých hodín. Častým spúšťačom je prekonanie prechladnutia alebo ľahkej virózy.

Všetkých pacientov bojujúcich s chronickou únavou spájajú symptómy, ktoré chorobu sprevádzajú. Sú nimi:

  • dlhodobá únava a telesné i duševné vyčerpanie
  • bolesti svalov, kĺbov a hlavy
  • zvýšená teplota
  • bolesť v krku
  • zväčšenie a citlivosť lymfatických uzlín
  • poruchy spánku
  • svetloplachosť
  • zábudlivosť, zmätenosť, nesústredenosť

Pretože lekári nepoznajú presné príčiny choroby, majú problém aj so samotnou diagnózou. Hoci pacient prejde mnohými vyšetreniami, všetky vychádzajú negatívne a v očiach neskúseného lekára je človek zdravý, aj keď sa dennodenne budí s pocitom na umretie. Jediné, k čomu táto situácia u pacientov speje, je prehlbovanie depresie. Je potrebné si uvedomiť, že choroba je hlboko zakorenená v psychike a je potrebné vyrovnať sa s tým, že najlepšie dokáže proti chorobe bojovať psychiater.

Vráťte sa do normálu. S chronickou únavou sa dá bojovať.

Dobrá správa je, že je možné chronickú únavu vyliečiť. Takmer polovica pacientov sa uzdraví spontánne sama. U zvyšku je dôležité podchytiť chorobu včas a zapracovať na zmiernení životného tempa. Dôležitou súčasťou liečby je psychoterapia zameraná na diskutovanie a ovplyvňovanie spúšťacích faktorov a životných udalostí.

Liečba sa bohužiaľ nezaobíde ani bez liekov. Psychickú očistu je potrebné podporovať miernením telesných príznakov, ktoré znemožňujú normálne fungovať a plniť si svoje životné sny. Vzhľadom k nejasnosti hlavnej príčiny je jediným vhodným spôsobom symptomatická liečba prejavov choroby. Na bolesť vám lekár odporučí analgetiká, na zápaly antibiotiká, na únavu lieky zvyšujúce energiu, na alergiu antihistaminiká a mnoho pacientov sa nezaobíde bez antidepresív a liekov na spanie.

Najvhodnejšie je ale robiť všetko pre to, aby ste sa chronickému únavovému syndrómu vyvarovali. Ako na to? Dodržiavajte zásady zdravého životného štýlu, nastavte si pravidelný spánkový režim, zvoľnite tempo, Dostatočne odpočívajte a relaxujte, venujte sa sebe a svojim koníčkom, cvičte, rozvíjajte svoju duševnú rovnováhu. Myslite tiež na dobré vzťahy v rodine, v manželstve aj v zamestnaní.

4