Home Life & Style Koľko kávy by sme mali naozaj piť?

Koľko kávy by sme mali naozaj piť?

4788
0
SHARE

Kto by nemal rád kávu? Ranná vôňa teplej kávy je omamná, a po pravde, pre mnohých ľudí znamená krajším štartom do nového dňa. Druhá šálka kávy nás čaká na pracovnom stole hneď po príchode do práce. Pri obednej pauze si spravíme radosť ľahkým krémovým latté a po práci zaskočíme s priateľmi na cappucino s krásne nadýchanou penou. Lenže, koľko kávy je naozaj v poriadku denne vypiť, a kedy už ohrozujeme svoje zdravie?

Každý sme iný

Najnovšie poznatky naznačujú, že primeraná konzumácia kávy (3 až 5 šálok denne, alebo 400 miligramov kofeínu denne) nepredstavuje žiadne dlhodobé riziká pre naše zdravie. No toto množstvo kofeínu sa neodporúča piť každému, keďže každý máme iný metabolizmus a naše telá reagujú na rovnaké podnety rôzne. Niektorí môžu vypiť šálku  silného „turka“ a cítia sa vynikajúco, a naopak, niektorí po vypití celkom slabej kávy trpia žalúdočnými ťažkosťami. Takže, neriaďte sa štatistikami, ale počúvajte svoje telo, a robte to, čo je pre vás najlepšie. Špeciálnu pozornosť konzumácií kávy by mali venovať ľudia s ochorením srdca a vysokým krvným tlakom. Pitie kávy sa taktiež neodporúča ľuďom trpiacich na zvýšenú úzkosť a jej konzumáciu by na ľahko nemali brať ani budúce, či kojace mamičky.

Myslite na svoj spánok

Kofeín narušuje náš spánkový režim, a keďže je spánok dôležitý pre naše fyzické i mentálne zdravie, a taktiež pre redukciu váhy, treba si vypitie poslednej šálky kávy naplánovať aspoň 6 hodín pred spánkom. Ak sa v poobedňajších hodinách, alebo večer cítite skleslo, máte málo energie a zišla by sa vám dávka kofeínu, skúste namiesto kávy rýchlu chôdzu, zacvičiť si, pustiť si riadenú meditáciu, alebo si zatancovať v kancelárií. Trik by mal urobiť aj pohár studenej vody, ktorý vás osvieži a dodá vášmu organizmu energiu.

Svoju rolu zohráva aj vaša genetika

V dôsledku genetickej variácie, ktorá ovplyvňuje určité enzýmy, niektorí ľudia rozkladajú kofeín veľmi pomaly. Pre týchto ľudí je aj mierny denný príjem kávy zvýšeným rizikom vzniku srdcovo-cievnych chorôb a vysokého krvného tlaku. Preto, ak ste náchylní na tieto ochorenia, konzultujte pitie kávy s vašim ošetrujúcim lekárom či vaším odborníkom na výživu.

Čo sa okrem kofeínu skrýva v našej šálke kávy?

Mnohí z nás si nevieme našu kávu vychutnať bez mlieka, cukru či iných osladzujúcich prísad, ktoré so skvelou chuťou prinášajú aj nadbytočné kalórie. Napríklad takých 150 kalórií, ktoré sa nachádzajú v nízko-kalorickom vanilkovom latté, neznie tak strašne, no extra 150 kalórií nad rámec toho, čo naše telo denne naozaj potrebuje nám môže po pár mesiacoch nechať ako darček 5 kíl navyše. Takže všetko s mierou J.

 

4